Kindcentrum De Diamant is een Kanjerschool. Sinds 2020 wordt het kanjerbeleid toegepast en dit geeft rust, structuur en duidelijkheid in de school.
Het is een belangrijke pijler van ons pedagogisch en sociaal klimaat en vormt de basis van ons dagelijkse samenwerken en samenleven.
In het Kanjerdocument van de school staat beschreven hoe we het Kanjerbeleid toepassen. Het pestprotocol van het Kanjerbeleid is het basisdocument waarin het beleid uitgebreid wordt beschreven.
Waarom de Kanjertraining?
Mensen, volwassenen en kinderen hebben het verlangen ‘erbij te horen’. ‘Erbij horen’ vergt bepaalde sociale vaardigheden die het ene kind beter gebruikt dan het andere kind. De Kanjertraining leert kinderen de sociale vaardigheden die nodig zijn om opgenomen te worden in de groep.
Goede communicatie
We vinden het erg belangrijk dat er een goede communicatie met de ouders plaatsvindt. Als kinderen een "zwarte pet" krijgen wordt er met ouders gebeld om dit te melden en dit wordt genoteerd in ParnasSys (het leerlingvolgsysteem). Als er in een korte periode meerdere zwarte petten worden uitgedeeld, dan worden de betreffende ouders op school uitgenodigd voor een gesprek.
Samen gaan we dan op zoek naar een goede oplossing en worden er vervolgafspraken gemaakt. In de schoolgids staat beschreven dat we van ouders verwachten dat ze achter het Kanjerbeleid staan. In de nieuwsbrief, via ouderavonden en tijdens de oudergesprekken komt het Kanjerbeleid ook regelmatig aan bod.
Kanjercoördinator/coördinator pestbeleid
Op onze school is Renske de Groot-Zandstra de Kanjercoördinator. Voor vragen m.b.t. het Kanjerbeleid of het pestbeleid kunt u natuurlijk bij de leerkracht maar ook bij haar terecht.
- De leerkracht wordt gerespecteerd.
- Pestproblemen worden hanteerbaar of lossen zich op.
- Leerlingen leren omgaan met conflictsituaties en het hanteren van verschillende oplossingsstrategieën.
- Leerlingen durven zichzelf te zijn.
- Leerlingen voelen zich veilig.
- Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken.
- Leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen.
- Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen.
- Leerlingen zijn zich bewust van hun eigenheid. “Ik doe me niet anders voor dan dat ik ben”.
Bij de Kanjertraining horen 5 vaste afspraken:
1) We vertrouwen elkaar
2) We helpen elkaar
3) Niemand speelt de baas
4) We lachen elkaar niet uit
5) Je bent niet zielig
De Kanjertraining gebruikt 4 typetjes die door middel van een petje zichtbaar worden gemaakt. Bij elk typetje hoort een bepaalt soort gedrag. Hierdoor krijgen kinderen snel inzicht in hun eigen en andermans gedrag.
Type Konijn (gele pet):
Het konijn is bang en stil. Het vindt zichzelf waardeloos en vindt dat anderen alles beter en mooier kunnen. Het konijn vindt zichzelf zielig en weet niet hoe het de problemen op moet lossen. In de training is dit de gele pet
Type Pestvogel (zwarte pet):
De pestvogel vindt zichzelf heel goed en alle anderen waardeloos. Hij speelt de baas en vindt zichzelf stoer. De pestvogel heeft weinig respect voor anderen en zoekt het conflict. In de training is dit de zwarte pet.
Type Aap (rode pet):
De aap is een uitslover en meeloper. Hij vindt zichzelf en anderen waardeloos. De aap is vaak te vinden in gezelschap van de pestvogel. De aap lacht anderen uit en denkt leuk gevonden te worden met grappen, vaak ten koste van anderen. In de training is dit de rode pet.
Type Tijger (witte pet):
De tijger wordt ook wel de kanjer genoemd. De tijger denkt positief over zichzelf en over anderen. Angst, agressie en humor zijn in dit type in evenwicht. De tijger lost de problemen goed op, kan gevoelens onder woorden brengen en zoekt op tijd hulp. In de training is dit de witte pet.